مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به برگزاری طرح آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی در ایام نوروز گفت : طرح آرامش بهاری از 28 اسفندماه تا 15 فروردین‌ماه و طرح سوگواره یاس نبوی از دوم تا چهارم فروردین در 26 خیمه از امام زادگان شاخص قم برگزار می‌شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از رسا، نشست خبری مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم با اصحاب رسانه پیرامون طرح آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی در اداره کل اوقاف قم برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام سید اسماعیل حسینی مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم در این نشست اظهار داشت: سازمان اوقاف کشور در راستای تبدیل کردن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، همه ساله برنامه آرامش بهاری را در ایام نوروز در جوار امام زادگان برگزار می‌کند.

وی در ادامه افزود: امسال که ایام نوروز با شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) همراه شده، طرح آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی به صورت همزمان در بقاع متبرکه اجرا می‌شود.

برگزاری طرح آرامش بهاری در امام زادگان قم
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار داشت: در استان قم بیش از هزار نفر از هیأت امناء، خادمان، دست اندرکاران و مبلغان اعزامی طرح آرامش بهاری را اجرا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در ایام نوروز 26 خیمه در امام زادگان شاخص استان قم برقرار می‌شود که در آن 75 غرفه در بخش‌هایی همچون احکام، تصحیح قرائت نماز، کودک، چند رسانه‌ای، مشاوره، عفاف و حجاب، قرآن بخوان جایزه بگیر، فرهنگ انتظار و محصولات فرهنگی فعالیت خواهند کرد.

حجت‌الاسلام حسینی مقدم عنوان کرد: بیش از 80 روحانی و متخصص حوزوی از تاریخ 28 اسفندماه امسال تا 15 فرودین ماه سال جدید در خیمه‌های طرح آرامش بهاری برای انجام وظیفه حضور مستمر خواهند داشت.

وی تأکید کرد: در ایام تعطیلات نوروز امسال حدود 10 هزار نسخه بروشور معرفی استان به همراه 10 هزار قطعه سی دی به مسافران نوروزی توزیع می‌شود.

برگزاری طرح سوگواره یاس نبوی در ایام شهادت حضرت زهرا
 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: از دوم تا ششم فروردین سال جدید طرح سوگواره یاس نبوی در امام زادگان استان قم برگزار می‌شود که بخشی از برنامه‌های این طرح شامل برگزاری مراسم عزاداری در صبح روز شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) و ویژه برنامه همایش رهروان یاس نبوی با حضور خواهران در عصر روز شهادت در 10 بقعه شاخص قم است.

وی عنوان کرد: برگزاری مراسم شام غریبان حضرت فاطمه زهرا(س) در حرم شاه سید علی به طور خاص و سایر امام زادگان شاخص و برقراری نمایشگاه ابتکاری «چرا با حجاب شدم؟» بخش دیگری از برنامه‌های طرح سوگواره یاس نبوی در ایام نوروز استان قم است.

برقراری نمایشگاه «چرا با حجاب شدم؟» در امام زادگان قم
 
حجت‌الاسلام حسینی مقدم خاطرنشان کرد: در نمایشگاه «چرا با حجاب شدم؟» مصاحبه‌های 20 تن از بانوان اروپایی و آمریکایی که به دین اسلام و مذهب حقه تشیع مشرف شده‌اند و دلائل محجبه شدن این افراد به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به سایر برنامه‌های اوقاف و امور خیریه استان قم ابراز کرد: از 24 اسفندماه مراسم غبارروبی بقاع متبرکه برای آماده سازی و استقبال از مسافران نوروزی آغاز شده و تا 28 اسفندماه به پایان می‌رسد؛ بعد از ظهر امروز نیز حرم مطهر شاه سید علی با حضور آیت‌الله گرامی غبارروبی می‌شود.

شأن و جایگاه امام زادگان حفظ شود
 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم در ادامه در بخش پاسخ به سؤالات خبرنگاران اظهار داشت: امام زادگان مدفون در شهر قم از جایگاه معنوی و ممتازی برخور دارند اما  در عین حال تحت شعاع شخصیت نورانی حضرت فاطمه معصومه(س) قرار گرفته‌اند.

وی با بیان این‌که مردم در کنار ارادت به حضرت فاطمه معصومه(س) متوجه ابعاد شخصیتی سایر امام زادگان نیز باشند، گفت: اداره اوقاف استان قم بدین منظور اتاق فکری را با حضور 15نخبه و صاحب نظر تشکیل داده تا برای معرفی امام زادگان و کارآمد کردن نقش آنان در ارتقای فرهنگ محلات، برنامه‌های جامعی را تهیه کنند.

حجت‌الاسلام حسینی مقدم اضافه کرد: اتاق فکری که از سوی اداره اوقاف قم تشکیل شده است، نخستین جلسه خود را تشکیل داده و در سال آینده نیز فعالانه به کار خود ادامه خواهد داد تا مصوباتش اجرا شود.

لزوم پرداختن رسانه‌ها به معرفی امام زادگان
 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: بر رسانه‌ها لازم است تا برای معرفی امام زادگان از فرصت‌های مختلف بهره برداری کرده و به جریان سازی فرهنگی درباره این امر بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: معرفی امام زادگان از سوی رسانه‌ها نه تنها ممنوع نیست بلکه برکات فراوانی را هم برای آنان در پی دارد و بهتر است که رسانه‌های مختلف به این امر دامن بزنند.
 
برنامه‌ای برای جذب زائر تدارک دیده نشده است
 
حجت‌الاسلام حسینی مقدم در تأکید به هدف از برگزاری طرح آرامش بهاری عنوان کرد: مردم ما حتی اگر به مسجد نروند اما زیارت امام زادگان را ترک نمی‌کنند و این در ایام نوروز بسیار گسترده تر می‌شود.
 
وی افزود: طرح آرامش بهاری برای استقبال از زائران و مسافرانی است که به زیارت امام زادگان می‌روند؛ در این طرح برنامه‌‌ای برای جذب زائر تدارک دیده نشده است.
 
پیگیری داستان موقوفه شهر قائم
 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره زمین خواری منطقه شهر قائم خاطرنشان کرد: این قضیه مربوط به اداره اوقاف نبوده و مربوط به موقوفه غیر متصرفه مرحوم ادیبی می‌شود که وقف نامه آن هم توسط واقف تهیه و سند رسمی آن صادر شده است.
 
وی افزود: وقف بودن ملک نامبرده قطعی است اما میان مستأجران و وارثان واقف اختلافی پیش آمده که اداره اوقاف برای حل آن کمیته‌ای تشکیل داده تا موارد را بررسی کرده و با حفظ وقوف موقوفه، حقوق افراد نیز رعایت شود.
/2759/